Dnes je utorok 15. októbra 2019. Sviatok má Terézia zajtra má sviatok Vladimíra .  

Domovská stránka
Ochrana osobných údajov
Nemocnica
Služby
Nadácie
Pre pacientov
Mediálne centrum
Pracovná zdravotná služba
Projekty EÚ
Výskum a vývoj
Protikorupčná linka
Podávanie sťažností
Etický kódex
Poďakovania

    


Domovská stránka
KOŠICE DNES: Ako vzdorovať horúcemu letu Formátovať pre tlač

13 júl 2016    

Uverejnené: 6.7.2016
Redaktorka: Jana Vargová

Leto je už v plnom prúde a teploty pravidelne atakujú tridsiatky. Teplé počasie je určite obľúbenejšie než studená zima, ale niekedy ho máme naozaj dosť.

Možno sa vám tiež nechce nič robiť a radšej by ste ležali niekde v tieni, popíjali osviežujúci kokteil a chladili sa v bazéne. Ak vám však horúce počasie robí problémy, mali by ste sa zdržiavať mimo páliaceho slnka. Ale dovolenku nie je možné čerpať celé leto. Niekto musí aj pracovať… Zisťovali sme, čo by sme mali urobiť, aby nám organizmus z horúčavy neskolaboval.

Najlepšia je vlažná voda

„Základom je dostatočný príjem tekutín. Za normálnych podmienok by mal dospelý človek vypiť okolo 2,5 – 3 litre. V prípade extrémnych horúčav sa môže príjem tekutín zvýšiť až na 5 – 7 litrov. Potrebné je zdôrazniť, že by ste mali preferovať čistú vodu bez bubliniek, ktorá by mala byť ideálne vlažná,“ upozorňuje Ján Popovič z IV. internej kliniky UNLP v Košiciach a dodáva, že asi jednu tretinu by mala tvoriť minerálna voda.

Voda z vodovodu

Ako hovorí lekár, voda z vodovodu či zo studne, samozrejme, overená hygienikom, obsahuje dostatočné množstvo minerálnych látok: „Pacientka, ktorá pila destilovanú vodu, prišla s ťažkým minerálovým rozvratom.“
Ďalšou možnosťou sú riedené čerstvé ovocné šťavy. Ak máte radi rôzne miešané drinky, preferujte nealkoholické, nesladené, nesýtené, avšak aj nechladené nápoje, pretože príliš studený nápoj môže narušiť termoreguláciu tela, a preto konečný efekt môže byť opačný.

Orosená odmena

Asi málokto si vie predstaviť letné mesiace a hlavne dovolenku bez kvapky alkoholu. Dokonca poniektorí „zdatní“ cestovatelia tvrdia, že štamperlík ráno počas dovolenky neuškodí, ale skôr pomôže. „Do príjmu tekutín by sme nemali rátať kávu, mlieko či alkohol, ale niekedy neuškodí tzv. orosená odmena – pohár dobre vychladeného piva.“

Cez obed sa skryte

Ján Popovič odporúča zvýšiť príjem tekutín hneď od rána a vyhýbať sa priamemu slnku v čase od 11. do 15. hod. „Pri fyzickej námahe adekvátne zvýšte príjem tekutín. Najviac ohrozenými skupinami sú seniori, deti, ale napríklad aj tehotné ženy. Pri prehriatí v prvom trimestri im dokonca hrozí poškodenie plodu.“

Vyplazte jazyk

Starší ľudia často necítia smäd. „Veľmi jednoduchým testom hydratácie je kontrola jazyka, pričom jeho suchosť pri vyplazení dokáže spozorovať aj laik. Ochrannými prostriedkami sú hlavne slnečné okuliare a pokrývka hlavy,“ odporúča lekár. Dôležité je tiež zvoliť si správne oblečenie. Základom sú voľné, priedušné materiály – ideálne bavlnené či ľanové.

Pozor na deti

„Zvlášť u detí by som vyzdvihol dve veci – tekutiny a pokrývku hlavy. Najviac ohrozenou skupinou sú novorodenci a dojčatá.  Pre deti sú tekutiny v lete dôležitejšie ako jedlo. Treba im ich aktívne ponúkať čo najčastejšie v malých dávkach.  Dochádza u nich totiž k zvýšenej strate tekutín potením, takisto dýchaním a nemenej dôležitým faktorom je celková nezrelosť obličiek. Pre najmenších je najvhodnejšia vlažná prevarená voda či špeciálne detské čaje,“ upozorňuje na záver  J. Popovič.

Pridal: Mgr. Ladislava Šustová    
Naposledy zmenené ( 13 júl 2016 )    
< Predchádzajúce   Ďalšie >
Právno-personálne inform.
Verejné obstarávanie
Nehnuteľný majetok
Tlačivá
Faktúry a objednávky
Pre zamestnancov

 
Najnovšie
Najčítanejšie

 

 
 


Louis Pasteur

©2000-2016 UNLP Košice
ISO 9001 ISO 9001